kaft
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
zelfportret
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
publicatie - fotografie
magazine
le jardin perdu
november 2021
de eerste collectie autonome beelden en teksten
het analoge of digitale magazine kunt u bestellen via info@dreasevers.nl
een verloren generatie onderdrukt door emotionele
uit angst voortkomende manipulatie zoekt hunkerend
en kwetsbaar verlost van naïviteit een weg van nuances
tussen de natuur uit het verleden en het heden
Introductie
Heel langzaam groeide er een kloof tussen mij en de samenleving doordat ik mijzelf steeds minder vaak herkende in de wereld om mij heen. Inmiddels kunnen wij als mens concluderen dat het schenden van de basale rechten van de mens kan behoren tot de gedragingen van ieder mens. Dat de mens niet leert van deze schendingen valt af te lezen uit de huidige situatie waarin de wereld zich op dit moment bevindt. De geschiedenis vormt een waarschuwing die niet wordt gehoord. Voortkomend uit een ernstig beschadigde familie komen deze schendingen van de mensheid en het verlies van hoop door de herhalingen van deze schendingen hard aan.
Door transgenerationele beschadigingen ervaar ik een grote gevoeligheid voor het leed in mijzelf en de wereld om mij heen. Sommige kunstenaars vechten publiekelijk tegen het onrecht in deze wereld. Door een verlammend en machteloos gevoel ben ik niet in staat om te vechten tegen een door de internationale politiek in standgehouden impasse, maar trek ik mij steeds verder terug, op zoek naar antwoorden in mijzelf. Ook op een nationaal niveau vinden populisme en polarisatie een steeds grotere aftrek. Moet er nog elke dag gevochten worden voor gelijkheid op basis van geslacht, afkomst, seksuele voorkeur, validiteit, gezondheid of inkomen.
Een maatschappelijk en sociaal gezien steeds verdergaande individualisering en verharding van de mens wereldwijd, maar ook in mijn directe omgeving, versterkt het verlammende gevoel van machteloosheid. Deze individualisering in combinatie met digitalisering bedreigt het wezenlijke contact van mens tot mens. “Hoe gaat het met jou?” is een vraag die steeds vaker gesteld wordt via een app.
Op een donkere herfstmiddag zat ik achter mijn bureau uitkijkend over onze tuin. Voor mij zag ik een computer, een scanner en een tuin vol geschiedenis. Een tuin met de lavendel van mijn opa, de maagdenpalm van mijn oma en de pioenrozen van mijn vader. De plek waar ik geleidelijk de verzorgende handen van mijn moeder mocht overnemen, waar ik een hervonden vertrouwen in de liefde mag delen.
Als een metafoor voor het leven komen elk jaar de bollen uit, krijgen de vaste planten hun bladeren en bloemen en komt, wanneer de herfst zijn intrede doet, de tuin langzaam weer tot rust. Wanneer een nieuw jaar aanbreekt herhaalt deze cyclus zich. Ogenschijnlijk ziet de tuin er hetzelfde uit, maar de bloemen en de bladeren van voorgaande jaren zijn herinneringen geworden en komen nooit meer terug,
‘le jardin perdu’.
In mijn overpeinzingen, waar nostalgie, angst en rouw zwaar drukt, zoek ik naar een nieuw eigen ritme, een nieuw evenwicht, een manier om staande te blijven in een constant voortrazende, snel veranderende wereld waartoe ik mij dien te verhouden. Een gedachtewereld waarin hoop cynisme geen ruimte biedt, waarin verstilling, liefde, nuance, empathie, compassie, schoonheid en saamhorigheid mogelijkheden kunnen vormen om opnieuw mijn plaats te veroveren in de samenleving.
Initieel zijn de werken vervaardigd in een dromerige intrinsieke vlucht waarin ik op zoek was naar antwoorden op persoonlijke vragen. Daarom heb ik lang getwijfeld of ik mijn beelden en memoires wel met derden wilde delen. Toen de werken gevoelsmatig de status van een verwerkingsproces overstegen en de vorm aannam van een maatschappelijk relevante boodschap, raakte ik pas overtuigd van het feit dat de beelden en de memoires van waarde konden zijn voor mijn medemens.
‘le jardin perdu’ is een ode aan de op 27 augustus 1890 in Philadelphia geboren joodse dadaïstische en surrealistische fotograaf en filmregisseur Emmanuel Radnitzky, beter bekend als Man Ray. In 1926 maakte Man Ray de cinépoéme Emak-Bakia, vrij vertaald ‘laat mij met rust’. Een film waarin Man Ray op een surrealistische dromerige wijze speelt met het licht uit zijn omgeving.
Technieken
Voor de beelden van ‘le jardin perdu’ heb ik gebruik gemaakt van een combinatie van gescande beelden en oude en nieuwe technieken. Volkomen onbewust begon ik tijdens het winterklaar maken van de tuin met het scannen van oude delen van planten die ik had gesnoeid. Wanneer ik moe was van het werken in de tuin nam ik plaats achter mijn bureau.
Op mijn bureau stonden een computer en een scanner. Op de academie heb ik geleerd dat wanneer een kunstenaar zijn mogelijkheden beperkt, er een beroep wordt gedaan op zijn creativiteit. Met andere woorden, het beperken van de alternatieven stimuleert de vindingrijkheid. De kunstenaar leert binnen de beperkingen te komen tot een maximaal resultaat. Later in het proces begreep ik pas waarom ik deed wat ik deed en welke keuzes ik onbewust maakte.
Gaandeweg ontstonden er woorden bij de beelden. Associatief klonken ze als uit een ver verleden.
Door gebruik te maken van een scanner kon ik al spelend direct aan de slag. De door het scannen ontstane effecten pasten bij mijn afwezige staat van zijn en de beelden die ik daarbij wilde laten aansluiten. Geen vooraf geënsceneerde fotografie die de werkelijkheid perfect weergeeft, maar vage ruwe onvolkomen droomachtige onscherpe beelden.
Een techniek om de hardheid van de werkelijkheid buiten te sluiten en ruimte te maken voor een genuanceerd spel in lichte en donkere tonen.
De door de scanner gedigitaliseerde beelden waren direct klaar voor nabewerking. Contrast, helderheid, kleurtoon, verzadiging, lichtbalans, afmeting en bestandsgrootte vormden de mogelijkheden. De ruwe beelden heb ik bewerkt en gecombineerd, maar niet afzonderlijk gemanipuleerd of geretoucheerd. Wel heb ik bijzondere technieken toegepast zoals meervoudige blootstelling, solarisatie, desaturatie, een zelfontwikkelde techniek van strepen, patroonvorming en het diapositief plaatsen van individuele beelden.
Etalages hebben mij altijd gefascineerd. Later werd mij pas duidelijk waarom. In een etalage komen drie beelden samen. De opstelling in de etalage zelf, de winkelinrichting achter de etalage en de reflectie in de glazen winkelruit van hetgeen zich voor de etalage afspeelt. Door het spel van licht en donker zijn sommige delen zichtbaar en sommige delen onzichtbaar. Een andere fascinatie heeft hier alles mee te maken. Wanneer je foto’s hebt laten afdrukken dan kan het voorkomen dat twee foto’s door elkaar zijn afgedrukt.
Ook hier komen meerdere lagen samen. Het effect ontstaat niet alleen door toeval, het wordt op de camera zelf, in de doka of in Photoshop ook bewust gebruikt. Bij de ‘dubbele of meervoudige blootstellingstechniek’ worden verschillende belichtingsvormen of afbeeldingen gecombineerd die op elkaar zijn gestapeld. Het overlappende beeld is niet volledig ondoorzichtig, waardoor een deel van de beelden een spookachtig dromerig beeld oplevert.
De term ‘solarisatie’ wordt in de fotografie gebruikt om een effect van toonomkering te beschrijven in gevallen van extreme overbelichting van een fotografische film in de camera. De meest lichte plekken op de foto worden door solarisatie donker. Het resultaat is uitgesprokener en contrastrijker dan bij diapositieven. Waarschijnlijk werd het effect voor het eerst waargenomen in landschapsfoto's waarin ook de zon te zien was. In plaats van de zon als de lichtste plek in de opname, was de zon een grijze of zelfs zwarte schijf. Door het bevriezen van de sluiter op de camera in open positie wordt een extreme overbelichting veroorzaakt.
Onbewust voel ik mij vaker aangetrokken tot monochrome fotografie. Kleuren zijn prachtig, maar kunnen ook afleiden. Zelf vind ik monochrome foto’s vaak sprekender. Ondanks dat je ook kleurenscans kunt maken wilde ik met deze serie mijn eigen genuanceerde werkelijkheid van grijzen creëren binnen de huidige gepolariseerde zwart/wit wereld van uitersten. Mijn dromen vinden ook altijd zonder kleuren plaats.
Bij monochrome beeldvorming heeft elke positie op een afbeelding de mogelijkheid om een andere hoeveelheid licht op te nemen en te tonen, maar geen andere tint. Deze serie ‘gedesatureerde’ afbeeldingen bevatten een grote verscheidenheid aan neutrale grijstinten. Naast grijzen heb ik ook tinten zoals sepia of bruin gebruikt.
Jaarlijks zie ik dat de planten in onze tuin nieuwe bladeren en bloemen krijgen. De oude takken, bladeren en bloemen van dezelfde planten heb ik in opeenvolgende jaren gesnoeid, gescand en gedigitaliseerd. Middels met elkaar vermengde millimeterdunne fragmenten van beelden heb ik geprobeerd om deze opeenvolging vast te leggen, gelijk familieportretten van meerdere generaties. Door deze beelden met elkaar te combineren heb ik ook geprobeerd om bepaalde ritmes en patronen uit de natuur te visualiseren.
helianthus-15
serie scanned
magazine
le jardin perdu
400 mm x 400 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
helianthus-16
serie scanned
magazine
le jardin perdu
400 mm x 400 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
helianthus-17
serie scanned
magazine
le jardin perdu
400 mm x 400 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
muscari botryoides 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hosta ventricosa 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hosta ventricosa 4
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hosta ventricosa 5
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
trametes versicolores 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
trametes versicolores 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
passieflora caerulea 1
serie bloom
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2016
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
viola 1
serie bloom
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2016
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
tulipa 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
tulipa 4
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hydrangea 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hydrangea 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hydrangea 18
serie scanned
magazine
le jardin perdu
1.000 mm x 1.000 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hydrangea 17
serie scanned
magazine
le jardin perdu
1.000 mm x 1.000 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hydrangea 28
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hydrangea 29
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
helleboris 8
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hydrangea 24
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
nuphar lutea 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
aquae lilium 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 4
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 24
serie scanned
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 25
serie scanned
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
platanus orientalis 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
platanus orientalis 4
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
pinus strobilus 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
uvae folium 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
primula-Vialii 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
dianthus 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
zizania 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
zizania 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
zizania 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
1.000 mm x 1.000 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 7
serie scanned
magazine
le jardin perdu
300 mm x 300 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 9
serie scanned
magazine
le jardin perdu
300 mm x 300 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 10
serie scanned
magazine
le jardin perdu
300 mm x 300 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 12
serie scanned
magazine
le jardin perdu
300 mm x 300 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 14
serie scanned
magazine
le jardin perdu
300 mm x 300 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
agapanthus 19
serie scanned
magazine
le jardin perdu
300 mm x 300 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
hosta ventricosa 9
serie scanned
magazine
le jardin perdu
300 mm x 300 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cancri 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cancri 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
ascophylium nodosum 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
alga alligata 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
matteuccia struthiopteris 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
matteuccia struthiopteris 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
ovi scyphi 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
vitrum 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
vitrum 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
250 mm x 350 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
metallicea 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cochleara 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cochleara 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2021
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cochleara 5
serie scanned
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cochleara 6
serie scanned
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
furcae 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
furcae 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cultri 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
furcae 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cultri 3
serie scanned
magazine
le jardin perdu
500 mm x 500 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
cultri 2
serie scanned
magazine
le jardin perdu
750 mm x 750 mm
2019
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie
manus 1
serie scanned
magazine
le jardin perdu
210 mm x 297 mm
2020
Klik hier voor de productinformatie en verkoopinformatie